Ik schreef dat het mijn missie is kinderen zonder achterstand door te kunnen laten stromen naar de volgende groep zodat er weer verder gebouwd kan worden op het stevige fundament.
In mijn vorige blog heb ik het onderdeel rekenen aan bod laten komen.
Nu staat taal centraal.
Taal is een breed begrip en bestaat in groep 3 en 4 uit de volgende onderdelen:
- Technisch lezen/ Begrijpend lezen (lezen en begrijpen wat je leest)
- Spelling (woorden volgens de spellingregels kunnen schrijven)
- Taal (alles wat met taal te maken heeft zoals; luisteren, vertellen, een verhaal schrijven, woorden benoemen, betekenissen af kunnen leiden en nog veel meer)
Ik beperk me in dit stuk tot de meest voorkomende achterstanden die ik in mijn praktijk tegen kom. Deze zijn te vinden bij de onderdelen lezen en spellen.
Wilt u over een ander onderdeel meer informatie, neem dan contact met me op.
De volgende doelen moeten aan het einde van het schooljaar door uw kind beheerst worden.
Eind groep 3 wordt beheerst:
Lezen/ begrijpend lezen:
- Herkennen en onderscheiden van letters en klanken.
- Herkennen van de aangeboden woordjes.
- Met gegeven klanken een woord kunnen vormen, b-oo-t = boot (plakken).
- Een woord in stukjes kunnen hakken, boot = b-oo-t (hakken).
- Herkennen van lettersklusters als nk of eu en woordjes (flitsen).
- Ordenen van begrippen.
- Zinnen in een tekst terugvinden.
- Het lezen van eenvoudige verhaaltjes AVI-E3 niveau
Spelling:
- Alle letters (klinkers (K)/medeklinkers (M)) herkennen en schrijven.
- Korte en lange klanken/ tweetekenklanken (eu) kunnen schrijven.
- MK- woorden kunnen schrijven zoals mee.
- KM- woorden kunnen schrijven zoals oom.
- MKM- woorden kunnen schrijven zoals kin.
Eind groep 4 wordt beheerst:
Lezen/ begrijpend lezen:
- Voorspellen in een tekst op zinsniveau en op tekstniveau.
- Zinsniveau: bijvoorbeeld een zin tussenvoegen in een tekst.
- Tekstniveau: bijvoorbeeld "Hoe zal de tekst verder gaan......"
- Herkennen van verschillende soorten teksten, bijvoorbeeld informatieve, verhalende en instructieve teksten.
- Gebruik maken van verwijswoorden.
- De hoofdgedachte in een tekst herkennen en conclusies kunnen trekken.
- Beheersing van het alfabet.
- Het lezen op AVI-E4 niveau.
Spelling:
- MKMM-woorden zoals warm.
- MMKM-woorden zoals spin.
- MMKKMM-woorden zoals staart.
- MMMKM-woorden zoals strak.
Eind groep 4 wordt beheerst:
- MMMKKMM-woorden zoals schaats.
- MKMMM-woorden zoals gerst.
- MMKMMM-woorden zoals plenst.
- Woorden met -ng zoals ring.
- Woorden met -nk zoals bank.
- Woorden met f zoals fiets.
- Woorden met v zoals vis.
- Woorden met s zoals slang.
- Woorden met z zoals zaag.
Heeft u twijfels over het fundament van uw kind?
U kunt altijd aan de leerkracht vragen hoe uw kind ervoor staat.
Wilt u uw kind graag wat extra ondersteuning geven, dan kan het bij RT Lochem individueel, maar ook in een klein groepje met andere kinderen aan de slag.
Mail naar:
info@rtlochem.nl
of bel even met:
0573-256770
06-49841642
Wacht niet te lang,
voor je het weet is het schooljaar voorbij.
Anke Tragter
Geen opmerkingen:
Een reactie posten