Wat hebben de bovenstaande attributen te maken met het leren lezen?
Ze bevorderen de ontwikkeling van vaardigheden die uw kind nodig heeft om goed te kunnen lezen.
Wanneer een kind een leesprobleem heeft kan dat verschillende oorzaken hebben.
Bijvoorbeeld:
- De samenwerking tussen de verschillende gebieden in de hersenen verloopt nog niet soepel.
- Er is een probleem bij de opname van de leerstof. Uw kind is bijvoorbeeld visueel ingesteld of het kan de stof beter opnemen door te luisteren.
- Uw kind ziet of hoort onvoldoende.
Wanneer uw kind moeite heeft met lezen wordt er geadviseerd veel te lezen. Soms heeft het vele lezen nog geen zin en moeten er eerst andere oefeningen gedaan worden. De hersens, ogen of oren moeten leren samenwerken.
Wat kunt u doen om uw kind te helpen?
Zintuigontwikkeling:
- Tastspel: Laat eerst voorwerpen zien. Daarna moet er geblinddoekt worden gevoeld welk voorwerp uw kind vast heeft. U kunt het moeilijker maken door de materialen niet te laten zien, door alleen vormen of verschillende materialen te laten voelen zoals hout, stof, plastic enzovoort.
- Letters voelen: Geef uw kind geblinddoekt een letter en laat het raden welke letter het is. U kunt ook woorden neerleggen die uw kind moet voelen.
Samenwerking hersenen, motorische ontwikkeling:
- Tollen: Met duim en wijsvinger tollen, als dit lukt ook met de andere hand, of met twee tegelijk.Tollen met duim en middelvinger/ ringvinger/ pink.
- Tafel-tik spel: Ga aan tafel zitten met de knieën vrij. De oefening bestaat uit de volgende figuren:
met twee handen op de tafel slaan (tafel)
in de handen slaan (handen)
op de knieën slaan (knieën)
de schouders gekruist aantikken (gekruist)
de schouders gelijk aantikken (linkerhand linker schouder, rechterhand de rechter) (gelijk)
Hanteer de volgende volgorde en spreek hardop uit:
Tafel, handen, tafel, knieën, tafel, handen, tafel, gekruist
Tafel, handen, tafel, knieën, tafel, handen, tafel, gelijk
Daarna begint u weer opnieuw.
- Jongleren met twee ballen. (Hoe zachter de bal, hoe makkelijker)
Werking van het kortetermijngeheugen:
- Spel: Ik ga op vakantie en neem mee. De eerste persoon zegt: Ik ga op vakantie en neem mee een koffer. De tweede zegt: Ik ga op vakantie en neem mee een koffer en een zwembroek. De volgende voegt weer een woord toe en zo wordt de lijst steeds langer.
- Papegaaienspel: Noem een aantal woorden. Uw kind luistert en zegt de woorden na. U begint met weinig woorden en bouwt uit naar meer. U gebruikt eerst woorden die wat met elkaar gemeen hebben bijvoorbeeld: schaap, geit, kip, koe, konijn. Wanneer het goed gaat kunt u woorden gebruiken die niets met elkaar te maken hebben. Deze oefening kunt u ook met een zin doen. U begint makkelijk en maakt de zinnen steeds moeilijker door meer bijvoeglijke naamwoorden toe te voegen.
- Figuren onthouden. Leg met mozaïek of met blokken een figuur neer. Dek het vervolgens af en laat uw kind hetzelfde bouwen. U kunt het zo moeilijk maken als u wilt.
Ik wens u veel plezier met de oefeningen.
Wilt u het professioneel aanpakken?
Neemt u dan contact met me op.
Ik bied een prachtig programma van drie maanden aan waarin uw kind het leesniveau kan verbeteren zonder te lezen.
Op onderstaande link kunt u daar meer over lezen:
Beter lezen in drie maanden.
Anke Tragter
Geen opmerkingen:
Een reactie posten